KAEDAH PEMERHATIAN 21 Kaedah Pemerhatian. Kaedah pemerhatian sesuai digunakan khususnya apabila penyelidik mengkaji perkembangan tingkah laku sesuatu unit sosial misalnya.


Kebaikan Dan Keburukan Kaedah Pemerhatian Psikologi

Hasil pemerhatian dapat dipengaruhi oleh suasana hati pengamat ralat kontras.

Kebaikan kaedah pemerhatian. Pemerhatian yang seterusnya ialah pemerhatian yang dilaksanakan dengan memerhati untuk jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Pemerhatian ialah apa yang diperhatikan dengan menggunakan deria mata telinga sentuhan bau dan lidah untuk mengesan perubahan keadaan asal lalu dibuat perbandingan terhadap sesuatu ujikaji fenomena gambarajah jadual grafcarta dan pernyataan ayat. Sifat sekali-sekala keadaan yang diperhatikan yang membawa kepada ketidakmampuan untuk membuat kesimpulan umum berdasarkan fakta-fakta yang boleh dilihat.

Maklumat yang diperoleh daripada pemerhatian sama ada dijangka atau tidak boleh menjadi bahan rujukan penting dalam kajian. Kaedah terawal dalam penyelidikan Kaedah digunakan bagi kajian berbentuk ujikaji diskriptif dan historikal. Kebaikan Kaedah Pemerhatian Pemerhatian terhadap sampel-sampel kajian adalah lebih terperinci jelasteliti dan tepat dan ini akan menyumbang kepada dapatan kajian yang lebih sah serta boleh dipercayai.

Menggunakan kaedah ini juga memungkinkan maklumat-maklumat yang tersembunyi atau yang tidak dijangka dapat diperhati di peringkat awal. Kebaikan kaedah pemerhatian jenis ini ialah penyelidik dapat mengalami sendiri aktiviti- aktiviti yang dirancangkan dan ini menjadikan dapatan pemerhatian lebih sah dan boleh dipercayai. Amengkaji perkembangan tingkah laku kanak- kanak bkesan kesesakan terhadap kecenderungan pemberontakan ckesan kebisingan terhadap tingkah laku agresif Kaedah pemerhatian juga sering digunakan dalam.

Kepelbagaian faktor yang tidak relevan dan mengganggu. Maklumat diperolehi secara langsung oleh penyelidik. Kajian bertujuan untuk mengetahui kaedah penyoalan lisan yang digunakan.

Maklumat yang diperoleh daripada pemerhatian sama ada dijangka atau tidak boleh menjadi bahan rujukan penting dalam kajian. Kebaikan kaedah pemerhatian jenis ini ialah penyelidik dapat mengalami sendiri aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan ini menjadikan dapatan pemerhatian lebih sah dan boleh dipercayai. Penilaian yang dilaksanakan menggunakan kaedah pemerhatian ini adalah dalam bentuk turutan dan bergantung kepada guru untuk melaksanakan pemerhatian tersebut.

Elakkan daripada menjalankan pemerhatian tunggal. Tanpa aspek-aspek utama ini perancangan program dan strategi pengajaran guru tidak akan dapat dilaksanakan. Penilaian melalui pemerhatian dilakukan secara berterusan mengikutjangka waktu yang ditentukan bagi membantu guru mendapat maklum balas tentang keberkesanan pengajaran dan pembelajaranAspek yang diperhatikan menyeluruh meliputi aspek kognitif afektif dan psikomotor yang melibatkan juga faktor-faktor bahan dan persekitaran.

Pemerhatian hendaklah dilakukan beberapa kali untuk mendapatkan maklumat atau amalan yang lebih tepat dan kekalTerdapat beberapa kebaikan yang dapat dikenal pasti dengan menggunakan Senarai Semak iaitu penggunaannya mudah dan praktikalSelain itu orang yang tidak mahir dan menilai juga dapat menggunakannya dengan mudahIanya dapat. Kebaikan Kaedah Pemerhatian Pemerhatian terhadap sampel-sampel kajian adalah lebih terperinci jelasteliti dan tepat dan ini akan menyumbang kepada dapatan kajian yang lebih sah serta boleh dipercayai. Menggunakan kaedah ini juga memungkinkan maklumat-maklumat yang tersembunyi atau yang tidak dijangka dapat diperhati di peringkat awal.

Akhir sekali kaedah penilaian dan pemerhatian yang mana kaedah ini amat penting dalam menilai perkembangan murid dan juga untuk melihat keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Kebaikan kaedah pemerhatian jenis ini ialah penyelidik dapat mengalami sendiri aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan ini menjadikan dapatan pemerhatian lebih sah dan boleh dipercayai.


Kaedah Pemerhatian Pdf


Kaedah Pengumpulan Data Pemerhatian